Google als Sales Intelligence Tool

Als verkoper en accountmanager is het essentieel dat je weet wat er bij je klant en je prospect speelt. Een eenvoudige manier om je op de hoogte te houden van het reilen en zeilen van je accounts is het gebruik maken van Google Alerts.

Google Alerts is een zoekmachine die voor jou aan het werk is en blijft. Je ontvangt elke dag, of per tijdsinterval die je zelf hebt opgegeven, een e-mail over de publicaties en nieuwsfeiten waarnaar je gevraagd hebt door middel van een zoekwoord.

Hoe kun je hier nu als salespersoon het beste gebruik van maken? Een vijftal tips:

  1. Maak een zoekopdracht voor elke prospect waar je mee bezig bent. Krijg je een berichtje terug van Google, gebruik die dan (afhankelijk van de nieuwswaarde) om een contactmoment te creëren bij je contactpersoon. Je kunt de link van het bericht doorsturen of uitprinten en opsturen met een persoonlijke notitie. Wanneer het bericht genoeg nieuwswaarde heeft en past binnen de contacten die je met je klant hebt, dan kan je de klant ook bellen met: “ik heb gelezen dat ….., graag maak ik een afspraak om eens te kijken hoe we dit in kunnen passen in onze aanbieding. Wanneer schikt het …dag of …dag?
  2. Een tweede mogelijkheid is om een zoekopdracht op te geven over de concurrenten van je prospect. Met de antwoorden die je hier op krijgt kun je dezelfde strategie toepassen als hierboven.
  3. Een andere mogelijkheid is je zelf op de hoogte houden van de activiteiten van je concurrenten bij een klant. Je geeft een zoekopdracht met de naam van je concurrent gekoppeld aan die van je klant of prospect en je wordt direct op de hoogte gehouden van alle internetnieuwtjes over deze relatie.
  4. Als vierde tip kun je de naam of namen van de D.M.U. bij je klant of prospect meegeven aan Google Alert. Met resultaten uit dit verzoek kan je je CRM systeem eenvoudig aanvullen met de nieuwste feiten over je DMU. Vanzelfsprekend kun je hier ook Linkedin voor gebruiken.
  5. Als laatste tip wil ik je graag meegeven om de naam van de verkoper van de concurrent in jouw gebied in Google Alert te plaatsen. Je zult verrast zijn wat je hierdoor te weten komt.

Je kunt gebruik maken van Google Alert door de volgende link te volgen:

http://www.google.nl/alerts?hl=nl