Elke verkoper die verkoopt of beïnvloedt, herkent het wel. Situaties waarbij de wil of de motivatie een boost kan gebruiken. Waar zit precies de prikkel om iemand in beweging te krijgen? Het geheim van de succesvolle verkoper is breinkennis.
Die zoektocht begint met een open mindset. Bij jezelf en bij de persoon aan wie je iets verkoopt. Breinkennis helpt een verkoper om succesvol een gesprek of verkooptraject af te ronden door te begrijpen waarom, wanneer, waarop én hoe de hersenen beslissen, keuzes maken en connectie maakt met jouw mindset.
Wat is NeuroSales / Neuromarketing?
Medische technieken en inzichten vanuit de neurowetenschap toepassen op het terrein van verkopen en marketing. Het is een relatief nieuw vakgebied. NeuroSales. Het doel van de neurowetenschap is inzicht krijgen in:
- Hoe de hersenen het mogelijk maken dat wij de wereld om ons heen waarnemen.
- Op wat voor manier wij de herinnering daaraan uit het geheugen oproepen.
- Hoe wij handelen naar die waarneming of herinnering
Zakendoen op basis van vertrouwen, eigenheid en een persoonlijke band.
De verkoper die weet hoe het brein werkt, weet waarom een klant koopt. Of waarom een klant juist afhaakt. Breinkennis maakt dat een verkoper het koopproces van de klant op neuraal niveau begrijpt en daardoor het koopproces van de klant succesvol kan managen.
Want hoe kan een verkoper nu anticiperen op het koopgedrag van de klant als je eigenlijk niet precies weet wat er gebeurt? Breinkennis geeft de professionele verkoper een onderbouwde benadering, die aansluit bij de natuurlijke informatieverwerking van het brein.
Waardoor het (on)bewuste beslissen bij de klant op een ongedwongen manier wordt beïnvloed. Met als belangrijk resultaat: proactief verkopen, zelfvertrouwen en het versnellen van verkooptrajecten.
Door te begrijpen hoe dopaminestromen het koopproces beïnvloeden en wat de rol van de insula in het brein is, verdwijnt de angst voor weerstand, afwijzing en kritische vragen. De verkoper krijgt een open mindset met genoeg ruimte om echt te luisteren, andere vragen te stellen en ontwikkelt het lef om op het juiste moment om de order te vragen. De ervaring leert dat de klant eerder koopbereid is dan de verkoper vaak vermoedt.
Het voordeel van breinkennis is dat je bewust leert omgaan met het op zoek gaan wat je nog niet weet en zonder oordeel durft door te vragen. Laat nou juist die nieuwsgierigheid één van de belangrijkste koopindicatoren zijn voor de klant. Omdat de juiste (brein)vragen de klant zijn brein een andere perceptie kan geven op zijn huidige beeldvorming. En daar zit nu de echte toegevoegde waarde in de samenwerking tussen de klant en de verkoper.
Ook leren over hoe je meer kunt verkopen met breinkennis? Download de brochure en schrijf je in voor de BrainBoost NeuroSales open verkooptraining.