Het begrijpen waarom het met de ene klant wel en met de andere klant minder klikt is belangrijk. Want juist bij de klant waar het minder klikt zit vaak het groeipotentieel van je omzet.
Het bij de klant activeren van positieve associaties en emoties met betrekking tot je dienst of product is een belangrijk onderdeel van het verkoopproces. Sommige wetenschappers stellen dat dit de meest bepalende factor is voor het ontwikkelen van (nieuw) koopgedrag. Hoe komt het dan dat je bij de ene klant schijnbaar moeiteloos de juiste snaar weet te raken? En dat je bij de andere klant het idee krijgt dat het aangaan van het gesprek verspilde moeite is?
Wat is het belang van het kennen van denkvoorkeuren?
Elke mindset heeft zijn eigen set van waarden en communicatieregels. Als iemand ons iets meedeelt, maakt ons brein eerst een inschatting op basis van ons waardensysteem. Is het belangrijk wat de ander zegt of onbelangrijk? Is de manier waarop de ander dit vertelt aangenaam of onaangenaam? Vind ik de inhoud van de mededeling spannend of saai?
Onze hersenen koppelt op basis van de ontvangen informatie de daarbij behorende emoties. Waarna het geheel verder wordt verwerkt in de hersenschors en daar de basis vormt voor onze (koop)reactie.
Bij het verkopen gaat het er om dat je je verkoopboodschap zo verpakt dat het brein van je klant de informatie als belangrijk ervaart en zoveel mogelijk positieve associaties en emoties teweegbrengt. Om dat te bereiken, moeten we dus de mindset of denk- en communicatiestijl van onze klant leren (her)kennen. Maar dat begint bij het (her)kennen van onze eigen denkvoorkeuren. Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe je dit vertaalt in een Whole Brain verkoopboodschap.
In de volgende video kun je zien waarom het met de ene klant of collega wel en met de andere klant of collega minder klikt.
Wil je meer weten over HBDI® en Whole Brain® Thinking? Download dan nu de brochure door op onderstaand logo te klikken.