Heb je je kerst- en nieuwjaarskaarten al verstuurd? Hoeveel kaarten heb je al ontvangen? Raar fenomeen, dat sturen van een mailing met een voorgedrukte boodschap. Weet jij precies van wie je en waarom je een kaart heeft gekregen?

De helft van de zakelijk verstuurde kerstkaarten komt nooit bij de geadresseerde onder de aandacht. De kaart gaat namelijk linea recta naar de receptie om opgehangen te worden. Elk jaar sporen we onze verkopers weer aan om de adressen aan te leveren en aan te geven waar de goedbedoelde kerstwensen naar toe moeten. Waarom doen we dit? Wie heeft dit toch verzonnen? Al die inspanningen terwijl we voor de reguliere mailings eerst urenlang vergaderen over de doelgroep en het resultaat wat we willen bereiken met onze “slakkepost”-activiteit. Wat is eigenlijk jouw wens achter de kerstwens?

Je ontvangt stapels kerstkaarten van al dan niet bekende zakenrelaties. Het grootste deel van de ontvangen kaarten is voorzien van een snel geschreven naam of is voorgedrukt met de naam van de afzender. Je krijgt dan ook echt het idee dat de wensen echt gemeend zijn. Slechts een beperkt aantal van de kaarten zijn voorzien van een persoonlijke noot. Dit zijn de kaarten waar de klant extra aandacht aan besteedt. Zo’n persoonlijke wens maakt dat de klant zich even verbonden voelt met de afzender. Dat is toch ook de bedoeling van de kerstwens, even die verbondenheid creëren en laten zien dat je elkaar waardeert in de samenwerking?

Bij de kerstgeschenken is het effect van een goede timing en de juiste intentie belangrijk. Sommige verkopers zien dit ritueel als een geweldig moment om als surprise binnen te komen en verwachten, omdat ze dit keer echt een cadeautje hebben, dat je direct tijd voor ze vrij maakt. Vaak raken verkopers geïrriteerd als de klant geen tijd heeft en ze (zonder negatieve bijbedoelingen) snel de deur worden uitgewerkt. Andere verkopers ervaren het langsbrengen van de goedbedoelde gestandaardiseerde geschenken als een verplicht nummertje en geven de fles of het pakket af bij de receptie. Er zijn ook verkopers die half januari nog bezig zijn met het verspreiden van de flessen wijn. Ze kunnen dan beter mosterd gaan brengen. Jammer, allemaal gemiste kansen om de klant te laten ervaren dat je de relatie waardeert.

Een echte ramp ontstaat pas als je de klant verblijdt met je goede wensen door middel van een e-kerstwens. Da’s pas aandacht. De klant ziet in de adresbalk van het e-mail bericht dat hij één van de, soms wel honderd, geadresseerden is. Ik zie met angst en beven de LinkedIn kerstwensen tegemoet. Geweldig persoonlijk, vooral als je in je brochure of op je website heeft staan dat de belangrijkste toegevoegde waarde van jouw bedrijf persoonlijke aandacht voor elke klant is.

Mijn advies is kort en duidelijk. Besteedt aandacht aan elke kaart die je verstuurt en maak de kaart persoonlijk door er iets op te schrijven wat jouw relatie met de klant typeert. Maak tijd voor het brengen van een relatiegeschenk en maak vooral een afspraak. Geen business tijdens dit gesprek, maar gewoon even tijd nemen om uit te leggen waarom je deze relatie zo waardeert. Zoek ook een relatiegeschenk dat past bij de klant en waar hij/zij iets aan heeft.

Rest mij nog om jullie allemaal alvast, langs deze onpersoonlijke weg, een goede kerst en vooral een gezond bedrijf toe te wensen.

PS. Mocht je mij een kerstkaart willen sturen, graag. De afzender van de leukste en meest hartverwarmende kerstkaart krijgt van mij een kerstcadeautje.